WANDELING LANGS DE RUIGE KUST BIJ BOAVENTURA

Boaventura is een heel klein plaatsje aan de noordkant van Madeira. In het plaatsje zelf is niet heel veel te beleven, maar het is wel een sfeervol dorpje aan de kust waar een paar mooie en weinig bezochte wandelingen te lopen zijn.

STARTPUNT VAN DE WANDELING

Een van deze wandelingen begint iets boven restaurant São Cristóvão: bij de kruising net boven het restaurant staan een fonteintje en een paar huisjes. Langs deze huisjes loopt een paadje: daar moet je zijn! Zie ook de foto hieronder: de tekst is nauwelijks meer te lezen, maar het paaltje links op de foto geeft het begin van de wandeling aan. Het is een beetje een lastige. Ooit liep er naast dit restaurant een paadje naar de wandeling, maar dit pad is inmiddels overgroeid door gewassen. Het resultaat: verdwaalde wandelaars die zich naast het restaurant een weg proberen te banen tussen de maïskolven door. Let op: een van de GPS routes onderaan deze pagina geeft nog steeds het oude startpunt naast het restaurant aan, gebruik dus het startpunt zoals hierboven beschreven.

Boaventura wandelingen Madeira

TWEE WANDELINGEN LANGS DE KUST

Vanaf het startpunt van de wandeling daal je via een stenen paadje al slingerend af naar een stenen bruggetje over de Ribeira do Porco. Aan de overkant van de brug kun je twee richtingen op. Ofwel slingerend omhoog een steile klif op die je naar Arco de Sao Jorge leidt, of via een pad links van de brug naar een oud paadje dat uitkomt bij de oceaan. Beide opties bieden een mooie wandeling!

De wandeling die omhoog de klif op leidt biedt prachtige uitzichten op de oceaan die je voortdurend aan je zijde hebt bij de klim omhoog. Het is een smal, historisch stenen pad dat je zigzaggend langs de oceaan voert. Het is geen hele moeilijke wandeling, maar toen wij deze wandeling vorig jaar hoog zomer ondernamen was de klim omhoog in de volle zon nog best een uitdaging! Vanaf Arco de Sao Jorge kun je via dezelfde route weer terug naar Boaventura.

Wanneer je na de brug echter meteen links afslaat zie je langs een rotswand een behoorlijk smal zandpaadje boven de rivier langs lopen. Toegegeven: dit eerste stukje is een beetje ‘tegen de wand aangeplakt vooruit schuifelen’. Dit wordt echter al heel snel beter! Dit deel van de wandeling komt uit bij een aantal ruïnes. Blijkbaar heeft hier ooit een heel klein dorpje gestaan. Als je het paadje helemaal blijft volgen kom je uit op een heel klein en rustig strandje.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Dit zijn twee lichte en korte wandelingen, die gemakkelijk te combineren zijn met een andere wandeling in de buurt of met elkaar. Er zitten wel wat afdalingen en beklimmingen in, maar je hoeft geen superervaren wandelaar te zijn om deze te kunnen voltooien. Probeer voor de klif richting Arco de Sao Jorge wel een moment uit te zoeken waarop de klif in de schaduw ligt, anders kan deze klim best zwaar worden. Van wandelen krijg je trek! Tip: bij het startpunt van de wandeling kun je Restaurant São Cristóvão heel erg lekker eten.

ROUTES BOAVENTURA

Route #27b in Sunflower Gids

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Boaventura Arco de Sao Jorge

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Duration: No data

Boaventura Coastal hike

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Elevation loss: No data
Duration: No data

MEER WANDELINSPIRATIE

Benieuwd naar andere mooie wandelroutes op Madeira? Neem dan even een kijkje op onze overzichtspagina!